Om mig

Mitt yrkesval väcker ofta en hel del nyfikenhet. Det är inte så många som har träffat en dockspelare tidigare. Den första frågan jag får är;  "Åh, så här?"  och så viftar personen i fråga med ena handen i luften. För att illustrera en handdocka eller ett marionettkors. Vanligtvis gör jag varken det ena eller det andra.

Jag heter Anna Hallberg och arbetar sedan -99 professionellt som dockspelare och dockmakare.
Jag har utbildat mig på Marionetteatern, i Stockholm, under tre år. Mitt intresse för dockteater startade, som för så många andra inom yrket, i att tillverka dockor. Jag hade till en början praktikplats på Marionetteatern, under vilken jag hjälpte till att tillverka dockor och scenografi. Så småningom kunde jag beredas plats som elev, på en utbildning ganska så unik i sitt slag. Marionetteatern utbildar dessvärre inga elever längre. 
Jag arbetar fortfarande med Marionetteatern, som idag är en del av Stockholms Stadsteater. Jag medverkar i de flesta av Marionetteaterns projekt/föreställningar på ett eller annat vis, mestadels både som makare och spelare.
Att jobba med dockteater innebär ofta att kunna göra lite av det mesta med det finns de som väljer att endast spela. Andra riktar in sig på hantverket och tillverkning av dockor.

Jag har valt att arbeta med både och. Jag vill gärna vara delaktig i hela processen. Från att arbeta med leran för att skulptera ett huvud till att låta dockan få liv på scenen. Däremellan är ett ganska så brett spektra. Ett mångsidigt yrke kan man säga. Det gör det svårt att tröttna. Även om det är slitsamt ibland.
Vad det gäller frågan "Åh, så här?" och viftandet med handen i luften... Oftast handlar det om brist på kunskap om, eller brist på erfarenhet av, dockteater. Handdocksteater och marionettspel tillhör den mer traditionella genren av dockteater. Men är inte mindre intressant för den sakens skull. Vad som visas på dockteaterscener i världen idag kan nog vara överraskande för gemene man. Läs gärna mer under rubriken "dockteater".